FANDOM

Strach na Wróble – drugorzędny antagonista w filmie Batman – początek z 2005, oraz mniejszy antagonista w filmach Mroczny rycerz i Mroczny rycerz powstaje.

Był to doktor w Azylu Arkham, który używał na pacjentach toksyny strachu i sekretnie pracował z Carmine Falcone oraz Ra's al Ghulem.

Grał go aktor Cillian Murphy.

Biografia Edytuj

Batman – początek Edytuj

Jonathan Crane pracował z Carmine Falcone, przemycając toksynę strachu dla niego i dla Ligi Cieni. W zamian za to, Crane mówił o niepoczytalności jego zbirów. Rachel Dawes była wobec tego podejrzliwa, więc Crane ogłosił Falcone, że koniec z "drobnymi przysługami".

Wkrótce sam Falcone został pobity i aresztowany przez Batmana. Próbował szantażować Crane'a, więc ten użył na nim toksynę strachu i doprowadził do szaleństwa. Po raz kolejny zdenerwowało to Rachel, która osobiście przyjechała do Arkham, aby go zobaczyć. Uważała, że za stan Falcone odpowiedzialny jest Crane, któremu powiedziała, że ma stawić się w sądzie. Crane zabrał ją do podziemi Arkham, gdzie pokazał jej, jak rozprzestrzeniana jest toksyna strachu. Przerażona Rachel uciekała, lecz Strach na Wróble ją dopadł i użył na niej gaz.

Wkrótce jednak przybył Batman, który pobił go i użył na nim jego własnej toksyny. Przesłuchał go i dowiedział się, że pracuje dla Ra's al Ghula. Następnie Jonathan uwięził sam siebie w Azylu.

Niedługo potem Ra's przybył do Gotham, gdzie siał terror i wypuścił wszystkich więźniów, w tym Crane'a. Na ulicach Gotham spotkał Rachel, jednak wycofał się, kiedy ta obroniła się przed nim paralizatorem.

Mroczny rycerz Edytuj

Kilka miesięcy później Crane zaczął sprzedawać swoją toksynę. Próbował sprzedać towar dla Chechena, jednak transakcja została przerwana, kiedy wkroczyła grupa przebrana za Batmanów. Strach na Wróble rozpoznał przebierańców po tym, że używają broni, co nie jest podobne do Batmana. Wkrótce jednak przybył prawdziwy Batman. Strach na Wróble zamierzał uciec, lecz bezskutecznie.

Mroczny rycerz powstaje Edytuj

Podczas anarchii Bane'a, Crane został przydzielony do roli sędziego w jego "sądzie", gdzie kazał wrogom Bane'a wybierać pomiędzy śmiercią a wygnaniem (które i tak prowadziło do śmierci). Trafili do niego m.in. Stryver oraz Gordon. Ten pierwszy zginął, ale Gordon został ocalony przez Batmana. Nie wiadomo co dzieje się z Crane'm potem, lecz prawdopodobnie wrócił do Azylu Arkham.

Galeria Edytuj

Batman – początek Edytuj

Mroczny rycerz Edytuj

Mroczny rycerz powstaje Edytuj

Ciekawostki Edytuj

  • Strach na Wróble był jedynym złoczyńcą z serii Mroczny rycerz, który pojawił się we wszystkich filmach.