FANDOM

Strach na Wróble – drugorzędny antagonista w filmie Batman – początek z 2005 oraz mniejszy antagonista w filmach Mroczny rycerz z 2008 oraz Mroczny rycerz powstaje z 2012.

Był to doktor w Azylu Arkham, który używał na pacjentach toksyny strachu i sekretnie pracował z Carmine Falcone oraz Ra's al Ghulem.

Grał go aktor Cillian Murphy.

Biografia Edytuj

Batman – początek Edytuj

Jonathan Crane pracował z Carmine Falcone, który przemycał dla niego i dla Ligi Cieni toksynę strachu w pluszowych misiach. W zamian za to, Crane zeznawał o niepoczytalności jego ludzi i umieszczał w swoim Azylu Arkham, co pozwalało im uniknąć więzienia. Rachel Dawes była wobec tego podejrzliwa, więc Crane ogłosił Falcone, że koniec z przysługami.

Wkrótce sam Falcone zostaje aresztowany przez Batmana. Próbuje szantażować Crane'a, więc ten używa na nim toksyny strachu i doprowadza do szaleństwa. Po raz kolejny zdenerwowało to Rachel, która osobiście przyjechała do Arkham, aby go zobaczyć. Uważała, że za stan Falcone odpowiedzialny jest Crane. Powiedziała, że ma stawić się w sądzie. Crane zabrał ją do podziemi Arkham, gdzie pokazał jej, jak tworzona jest toksyna strachu. Przerażona Rachel ucieka, lecz Strach na Wróble ją dopada i używa na niej toksyny. Zanim zdążył zrobić na niej eksperymenty, Batman przybył i pobił go i użył na nim toksyny. Dowiedział się, że pracuje dla Ra's al Ghula. Później Jonathan sam siebie uwięził w Azylu.

Wkrótce Ra's przybywa do Gotham, gdzie robi terror i wypuszcza wszystkich więźniów, w tym Stracha. Na ulicach Gotham spotyka Rachel, jednak wycofuje się, kiedy ta wystrzeliwuje paralizator w jego twarz.

Mroczny rycerz Edytuj

Crane próbował sprzedać swoją toksynę dla Chechena, jednak transakcja została przerwana, kiedy grupa przebrana za Batmanów wkroczyła. Strach na Wróble poznał, że to przebierańcy po tym, że używają broni, co nie jest do Batmana podobne. Wkrótce jednak przybywa prawdziwy Batman. Strach postanawia uciec samochodem, lecz Batman go dopada.

Mroczny rycerz powstaje Edytuj

Podczas anarchii Bane'a Crane został przydzielony jako sędzia w "sądzie", gdzie kazał wrogom Bane'a wybrać pomiędzy śmiercią a wygnaniem (które i tak prowadzi do śmierci). Trafia do niego m.in. Stryver oraz Gordon. Ten pierwszy ginie, lecz Gordon zostaje ocalony przez Batmana. Nie wiadomo co dzieje się z Cranem potem, lecz prawdopodobnie wrócił do Azylu Arkham.

Galeria Edytuj

Batman – początek Edytuj

Mroczny rycerz Edytuj

Mroczny rycerz powstaje Edytuj

Ciekawostki Edytuj

  • Strach na Wróble był jedynym złoczyńcą z serii Mroczny rycerz, który pojawił się we wszystkich filmach.