FANDOM

To organizm doskonały. Jego anatomiczna perfekcja dorównuje tylko jego wrogości.
~ Ash o obcym

Ash – drugorzędny antagonista w filmie Obcy - ósmy pasażer Nostromo z roku 1979.

Był to android firmy Hyperdyne model 120-A / 2, wyprodukowanym dla korporacji Weyland-Yutani w pierwszej połowie 22 wieku. Podstawiony został załodze USCSS Nostromo jako oficer naukowy.

Charakterystyka Edytuj

Ash został zaprogramowany jako jednostka naukowa, pełniąc funkcję oficera naukowego na statkach korporacyjnych. Jego tożsamość syntetyka została zatajona przez zarząd, by w razie nieprzewidzianych okoliczności mieć posłusznego i oddanego pracownika, mogącego działać nawet nie licząc się z losem innych astronautów. Podobnie jak większość „syntetyków”, Ash był niemal niemożliwy do odróżnienia od zwykłego człowieka.

Biografia Edytuj

Instrukcje od zarządu Edytuj

W 2122 zarząd korporacji Weyland-Yutani zdobył informacje o istnieniu wraku statku pozaziemskiej cywilizacji rozbitego na powierzchni księżyca LV-426. Nie chcąc stracić takiej okazji, musiał podjąć wyjątkowo szybkie kroki. Najbliższym statkiem korporacji był frachtowiec Nostromo, który ładował rudy metali w kolonii-kopalni na Thedusie. Na dwa dni przed wylotem odwołano poprzedniego oficera naukowego, zastępując go Ashem. Miał on wykonywać instrukcje firmy, biorąc za priorytet zdobycie i przetransportowanie na Ziemię obcej formy życia. Nawet kosztem życia reszty załogi.

W filmie Edytuj

Od momentu odebrania przez frachtowiec sygnału z LV-426 Ash wypełniał zaleconą mu misję. Po wylądowaniu i powrocie ekipy ratunkowej z zainfekowanym Kanem, wbrew woli Ripley wpuścił ich na pokład. W ambulatorium opiekował się nieprzytomnym pierwszym oficerem i badał martwego „twarzołapa”.

Od początku obdarzał ksenomorfa podziwem i fascynacją, twierdząc, że jest on ‘’organizmem doskonałym’’. Po narodzinach dorosłego osobnika i śmierci następnych członków załogi kontynuował swoje zadanie. Gdy Ellen Ripley odczytała w pokładowym komputerze zalecone mu instrukcje, z wyraźnie zaznaczoną drugorzędnością życia astronautów, usiłował ją zabić. Udałoby by mu się, gdyby nie interwencja pozostałych członków. W trakcie walki z Parkerem został pozbawiony głowy, a więc wyszła wtedy na jaw jego tożsamość robota; Ash jeszcze raz wyraził swój podziw dla ksenomorfa i powiedział, że jeżeli chodzi o ich szanse przeżycia, to należy im się współczucie. Następnie Ripley wyłączyła go, a Parker spalił jego pozostałości miotaczem ognia.